Opwarmen en afkoelen

Terug naar vorige pagina »

Een goede warming-up én cooling-down zijn van groot belang bij hardlopen. Met onze tips ga jij goed voorbereid de Van Oers Marathon Brabant in!

Met een warming-up zorg je ervoor dat je letterlijk goed opgewarmd en voorbereid begint aan je wedstrijd of training. Dat is van essentieel belang, want wanneer je met koude spieren meteen vol gas geeft, belast je ze in één keer teveel en loop je kans op akelige blessures. Na afloop is het belangrijk om je spieren goed af te koelen, zodat ze melkzuur kunnen afvoeren. Dat voorkomt spierpijn!

Tips voor de warming-up

- Wat je ook doet: doe geen rekoefeningen met koude spieren! Jog rustig een paar minuten om je spieren op te warmen.
- Daarna kun je beginnen met het losmaken van je spieren. Dat kun je op diverse manieren doen: draaien met je heupen, zwaaien met je armen, ‘hakkenbillen’ of knieheffen.
- Doe vervolgens, als je bent opgewarmd, wél enkele rekoefeningen. Stap bijvoorbeeld met één voet een beetje naar voren en buig het voorste been, terwijl je beide hielen aan de grond blijft. Daarmee rek je je kuitspieren. Je hamstring rek je door een hak in de grond te zetten en naar voren te leunen, tot je de stretch voelt.
- Bij rekoefeningen zijn verende bewegingen uit den boze!

Tips voor cooling-down

- Hoe groot de verleiding ook is om na de finish meteen te gaan zitten, liggen of anderszins te gaan rusten: doe het niet. Je bloedcirculatie moet langzaam de kans krijgen om zich te herstellen. Wanneer je meteen stopt met bewegen, kun je behoorlijk duizelig worden.
- Loop of huppel na de finish een paar minuten in een rustig tempo door.
- Doe ook weer een paar rekoefeningen, waarbij je focust op de benen.

Met een goede warming-up en cooling-down beleef jij extra veel plezier aan jouw deelname aan de Van Oers Marathon Brabant en heb je naderhand minder spierpijn. Wel zo prettig!

  •