Vijf tips van de medische dienst

Terug naar vorige pagina »

De medische dienst van de Van Oers Marathon Brabant staat ieder jaar weer klaar om lopers op te vangen die in de problemen komen, of om stijve spieren na afloop weer lekker los te masseren. Veel leed onderweg is te voorkomen door deze tips van Petra Vissers, medisch coördinator, ter harte te nemen.

  1. Training is het allerbelangrijkste. Train voor je afstand: begin niet aan de halve marathon als je normaal gesproken maar tien kilometer kunt lopen. 
  2. Pas je kleding aan de weersomstandigheden aan. Zondag kan het heerlijk weer zijn, maar ook ijzig koud. Zorg dat je een laagje uit kunt doen. 
  3. Drink voldoende en neem eventueel voedingsstoffen in de vorm van ‘gelletjes’ mee als je een langere afstand loopt. Daarmee voorkom je hongerklop en verzuring. 
  4. Wijk niet af van wat je gewend bent tijdens je training. Eet je normaal gesproken niet voor de training? Eet dan op 30 oktober niet opeens wél een banaan of iets anders voor de start. Daarmee doe je je maag geen plezier en dat zie je terug aan je prestaties. 
  5. Ken je grenzen en ga er niet overheen. Word bijvoorbeeld niet overmoedig als je een heel stuk wind mee hebt. Je komt jezelf genadeloos tegen wanneer je je lichaam te ver pusht.
  •