Vijf voordelen van sporten voor je gezondheid

Ergens weet je wel dat sporten goed voor je is, toch? Maar door bijvoorbeeld de strenge coronamaatregelen of een druk familieleden is het niet heel gek als je moeite hebt om in je ritme te blijven met hardlopen, wandelen of andere sport. Daarom hebben we vijf voordelen van sporten voor je op een rijtje gezet. Ook handig om je minder sportieve vriend(in) in beweging te krijgen! 

1. Je houdt je lichaam soepel 

Heb je een kantoorbaan? Grote kans dat je regelmatig last hebt van je nek, schouders en gewrichten door het lange zitten. Bewegen verhelpt die klachten en voorkomt dat je spieren echt stijf worden. Trek de wandel- of hardloopschoenen aan voor een ochtend- en/of middagwandeling, beweeg regelmatig tussendoor (tip: sta om het halfuur van je stoel op, bijvoorbeeld om staand water te drinken of voor een work-out van een minuut) en ga ook na je werkdag lekker naar buiten.  

Natuurlijk zorgt regelmatig sporten ook zonder kantoorbaan voor een soepel lichaam. Je gebruikt toch eens andere spiergroepen, voelt hoe je gewrichten en spieren ervoor staan en profiteert van de andere voordelen van bewegen. Pilates of yoga kunnen daarbij een fijne aanvulling zijn op je wekelijkse (hardloop)trainingen. 

2. Je blijkt lekker op gewicht

Met een fit lichaam verbruik je meer calorieën. Dat komt omdat regelmatig sporten zorgt voor een snellere stofwisseling. En dat heb je dan weer te danken aan het spierweefsel dat je door het sporten krijgt. We hebben vast allemaal wel gemerkt dat je afvalt als je sport, zeker in het begin, en weer aankomt als je minder sport. Blijf dus vooral lekker bewegen, en denk daarbij ook aan gezonde voeding. 

3. Je slaapt beter

Nog even terug naar die kantoorbaan. Bij de meeste mensen put een dag (thuis)werken wel uit, maar dan op mentaal vlak. Je lichaam zelf is helemaal niet moe, hoogstens stijf van het lange zitten. Sporten helpt je lichaam om echt moe te worden, zodat je beter in slaap valt. En van een goede nachtrust worden we allemaal blij! 

Tip: te laat in de avond sporten zorgt er juist weer voor dat je hersenen actief worden, waardoor het langer duurt voordat je in slaap valt. Houd daar rekening mee in het plannen van je trainingsrondje. Werk je thuis? Kijk dan eens of je in de ochtend of rond 2 of 3 uur je hardlooprondje kan doen. Zeker een korte interval helpt je om je hoofd leeg te maken en fris aan het werk te gaan. 

4. Je verlaagt je stressniveau 

Sporten zorgt voor rust, ook dat hebben we allemaal vast ondervonden. Tijdens je (hardloop)training gaan namelijk je stresshormonen je lichaam uit, en dat lucht op. Na ongeveer een halfuur sporten komt ons ‘geluk’-stofje vrij, en na een uur flink bewegen komt de ontspanning en het opgeluchte gevoel pas echt. Vooral na een stressvolle werkdag komt dit goed van pas. Trek er dus op uit voor een training van 30 tot 60 minuten! Heb je geen puf en krijg je jezelf niet meteen in beweging? Onthoud de gouden 12-minuten-regel: je weet pas of je te moe bent voor een hardlooptraining als je 12 minuten hardgelopen hebt. (Tip: wissel af met wandelen na een vermoeide werkdag, want daarvoor hoef je alleen je schoenen aan te trekken.) 

5. Je ervaart het ultieme gevoel van fit, gezond en gelukkig zijn 

Over het algemeen kun je gewoon zeggen dat sporten je fitter, gezonder en gelukkig maakt. Je lichaam blijft soepel, je gewicht op orde, je rust uit in de nacht, je stress vermindert, je krijgt ook meer spierkracht, meer longcapaciteit en meer conditie. Sterk, stevig en fit, dus blijf sporten! 

Extra belangrijk voor mensen met dementie

Wist je dat je de kans op dementie verkleint door veel te bewegen en gezond te eten? Uit onderzoek blijkt bovendien dat voor mensen met dementie bewegen extra goed is. Het stopt de ziekte niet, maar vertraagt het wel. Zo verbeter je met bewegen denkvermogen, onrust, passiviteit en doorbloeding. 

Zin om in beweging te komen?

Loop je niet bij een vereniging en wil je wat uitdagende trainingen? Kijk bijvoorbeeld eens bij de trainingsschema’s van de Zevenheuvelenloop (Over de winter of Lente Loopchallenge). Wissel interval met duurloop af, daarmee versterk je zowel je snelheid als je duurvermogen. Beginnende hardlopers in de omgeving Etten-Leur kunnen vanaf 19 juli meedoen aan de opstapgroep van Achilles. Je traint dan voor onze 5 kilometer. Vergeet 31 oktober dus niet in je agenda te zetten!