7 tips voor lopers met hooikoorts

Terug naar vorige pagina »

Hatsjoe! Niets kan je training zo verpesten als een flinke hooikoortsaanval. Je wordt er sneller moe van en waar je na een rondje hardlopen normaal gesproken met een fris en leeg hoofd weer thuiskomt, wil je nu het liefst je bed in duiken. Herkenbaar? Met deze tips kun je toch blijven trainen!

  1. Check de pollen- en weerwebsites. Na een flinke regenbui zitten er veel minder pollen in de lucht en heb je dus minder last van hooikoorts. Er zijn ook diverse apps, zoals Pollennieuws, die aangeven of er veel pollen in de lucht zitten – en welke dat dan zijn. 
  2. Droog je hardloopkleren niet buiten. Hoe verleidelijk het ook kan zijn om je frisgewassen hardlooptenue lekker buiten te hangen: ze vangen zo enorm veel pollen op. En daar krijg jij dan tijdens het lopen weer last van. 
  3. Neusspray of tabletten. Er zijn diverse middeltjes tegen hooikoorts op de markt, zoals neussprays, oogdruppels en tabletten. Probeer uit te vinden welk middeltje voor jou helpt of ga naar je huisarts.
  4. Draag een (zonne)bril. Zo voorkom je dat pollen in je ogen terechtkomen en gaan ze niet jeuken, tranen en prikken. 
  5. Weet wanneer je het best kunt gaan lopen. ’s Ochtends zitten de meeste pollen in de lucht, dus kun je je hardlooprondje beter uitstellen naar de avond. 
  6. Smeer vaseline om je neus. Sommigen zeggen dat ze daardoor minder last van hooikoorts hebben, omdat de pollen daarin blijven hangen. Baat het niet, dan schaadt het niet!
  7. Ga rennen aan zee. Aan de kust is de concentratie pollen vaak lager dan landinwaarts.
  •